Zoeken

De week van team Nachtzorg Velp-Grave

Het Nachtzorgteam van Velp-Grave neemt je mee in hun dagelijkse werk en laat zien hoe zij elke nacht klaarstaan om zorg en ondersteuning te bieden. Of het nu gaat om het geruststellen van cliënten, medische ondersteuning, of een luisterend oor—ze zorgen ervoor dat iedereen zich ‘s nachts veilig en verzorgd voelt. Op deze pagina ontdek je hoe hun werkweek eruitziet en wat het betekent om in de nachtzorg te werken. 

Maandagavond

22:15 uur

”We zijn zojuist begonnen aan onze dienst. We werken met twee collega’s op de woningen in Velp en één collega draait de nachtdienst in Grave. Daarnaast zorgt een van onze collega’s specifiek voor drie woningen waar jongeren wonen met een intensieve zorgvraag in de nacht.

We hebben de persoonlijke alarmen aangezet en de computers voor cameratoezicht opgestart. Een kopje koffie erbij, en we zijn klaar om aan de nacht te beginnen!

Vanaf 22:15 krijgen we de fysieke overdracht van de avonddiensten en lezen we de rapportages in het rapportagesysteem door. Vanaf dit tijdstip nemen wij de avonddiensten over wat betekent dat wij vanaf nu ook beschikbaar zijn voor ongeplande zorgvragen.”

Maandag op dinsdag nacht

01.00 uur

”Rond 1 uur ‘s nachts starten we met onze vaste ronde. Dit is een belangrijk moment in de nachtdienst waar we geplande zorg verlenen. Denk aan het wisselen van ligposities, het legen van katheterzakken en het begeleiden van bewoners naar bed.

Deze zorg plannen we zorgvuldig samen met de regiebehandelaren, DVC’ers, ergotherapeuten en andere betrokkenen, zodat alles goed op elkaar is afgestemd. Hier hebben we speciale inloopmomenten voor, waar we later meer over zullen vertellen. Natuurlijk komt er tijdens deze ronde ook onverwachte zorg op ons pad.”

Maandag op dinsdag nacht

01.00 uur

”Rond 1 uur ‘s nachts starten we met onze vaste ronde. Dit is een belangrijk moment in de nachtdienst waar we geplande zorg verlenen. Denk aan het wisselen van ligposities, het legen van katheterzakken en het begeleiden van bewoners naar bed.

Deze zorg plannen we zorgvuldig samen met de regiebehandelaren, DVC’ers, ergotherapeuten en andere betrokkenen, zodat alles goed op elkaar is afgestemd. Hier hebben we speciale inloopmomenten voor, waar we later meer over zullen vertellen. Natuurlijk komt er tijdens deze ronde ook onverwachte zorg op ons pad.”

Dinsdag op woensdag nacht

02:00 uur

”Het is 2.00 uur ‘s nachts! De eerste ronde hebben we er alweer opzitten.

Ons werk bestaat niet alleen uit geplande zorg. Tijdens de rondes en tussen de rondes door komt er ook onverwachte zorg op ons pad. In die momenten maken wij als begeleiders snel een inschatting van wat op dat moment het meest urgent is en werken we nauw samen met elkaar. Zo zorgen we ervoor dat iedereen precies de zorg krijgt die ze nodig hebben, op het juiste moment..

Dit is ook het moment waarop we even samen een hapje eten en met elkaar bespreken hoe de nacht verloopt. We delen onze ervaringen en kijken vooruit naar wat de rest van de nacht ons kan brengen.

In het filmpje zie je een voorbeeld van hoe de melding van een deursensor in zijn werk gaat. Een deursensor hangt bij de deur en registreert wanneer er beweging is.

Rond 3 uur is het tijd voor ronde 2.”

Dinsdag op woensdag nacht

03.00 uur

”Het is 3.00 uur, tijd voor de tweede vaste ronde! We beginnen deze ronde met een cliënt vernevelen. Dit is een manier om medicijnen in te ademen. Een apparaatje, de vernevelaar, maakt van het vloeibare medicijn een soort mist. Die mist adem je in via een mondstuk of masker, zodat het medicijn direct in je longen komt. Dit helpt vooral mensen die moeite hebben met ademen. Tijdens deze ronde voeren we ook weer geplande zorg uit. We helpen cliënten bijvoorbeeld met een toiletbezoek en geven degenen die dat nodig hebben hun tweede wisselligging.”

Dinsdag op woensdag nacht

03.00 uur

”Het is 3.00 uur, tijd voor de tweede vaste ronde! We beginnen deze ronde met een cliënt vernevelen. Dit is een manier om medicijnen in te ademen. Een apparaatje, de vernevelaar, maakt van het vloeibare medicijn een soort mist. Die mist adem je in via een mondstuk of masker, zodat het medicijn direct in je longen komt. Dit helpt vooral mensen die moeite hebben met ademen. Tijdens deze ronde voeren we ook weer geplande zorg uit. We helpen cliënten bijvoorbeeld met een toiletbezoek en geven degenen die dat nodig hebben hun tweede wisselligging.”

Woensdag op donderdag nacht

04:30 uur

”Het is 04.30 uur. De tweede ronde is klaar, tijd voor wat drinken en de eerste rapportages te gaan schrijven. Binnen onze nachtdiensten hebben we te maken met twee soorten zorgvragen: geplande en ongeplande zorg. Geplande zorg is zorgvuldig afgestemd met andere betrokkenen van de cliënt, zoals artsen, gedragsdeskundigen en wettelijke vertegenwoordigers. Deze afspraken helpen ons om de best mogelijke zorg te bieden.

Maar de nachtdienst brengt ook onverwachte momenten met zich mee. Ongeplande zorg zijn de vragen die cliënten op dat moment hebben en kunnen sterk variëren. We begeleiden cliënten in verschillende soorten woningen, van EMB (ernstig meervoudige beperking) tot LVB+ (licht verstandelijke beperking). En van jongeren tot ouderen. Hierdoor zijn de zorgvragen divers en moeten we als begeleiders snel kunnen schakelen tussen verschillende begeleidingsstijlen en medisch handelen.

Bij ongeplande zorg kun je denken aan situaties zoals een cliënt die ziek is, niet kan slapen, verhoogde spanning ervaart, of een storing in de sondevoedingspomp. Soms komen we ook voor onverwachte technische uitdagingen te staan, zoals stroomuitval of een systeemstoring.

Het is juist deze variatie die onze nachtdiensten zo afwisselend en uitdagend maakt!”

Donderdagochtend

09.00 uur

”Er staat een inloopmoment gepland op onze kantoorlocatie in Velp, van 10.00 tot 14.00 uur.  Deze inloopmomenten organiseren we twee keer per maand en alle collega’s die overdag werken kunnen hier gebruik van maken. Via de agenda kunnen ze eenvoudig de tijd boeken die ze nodig hebben.

Tijdens deze inloopmomenten maken we afspraken en bespreken we zaken zoals MDO’s (multidisciplinair overleg). Daarnaast heeft iedere woning eens per jaar een 24-uuroverleg, waarbij we samen met de DVC’er, regiebehandelaar en de zorgcentrale alle cliënten, zorgdomotica en zorgvragen grondig doornemen. Ook team Nachtzorg nodigt mensen uit wanneer dat nodig is, zodat we samen de best mogelijke zorg kunnen bieden.”

Donderdagochtend

09.00 uur

”Er staat een inloopmoment gepland op onze kantoorlocatie in Velp, van 10.00 tot 14.00 uur.  Deze inloopmomenten organiseren we twee keer per maand en alle collega’s die overdag werken kunnen hier gebruik van maken. Via de agenda kunnen ze eenvoudig de tijd boeken die ze nodig hebben.

Tijdens deze inloopmomenten maken we afspraken en bespreken we zaken zoals MDO’s (multidisciplinair overleg). Daarnaast heeft iedere woning eens per jaar een 24-uuroverleg, waarbij we samen met de DVC’er, regiebehandelaar en de zorgcentrale alle cliënten, zorgdomotica en zorgvragen grondig doornemen. Ook team Nachtzorg nodigt mensen uit wanneer dat nodig is, zodat we samen de best mogelijke zorg kunnen bieden.”

Vrijdagavond

21:00 uur

Naast de twee collega’s die in Velp werken, hebben we ook een collega die in Grave aan het werk is. Deze collega start de nachtdienst in Grave en is daarnaast beschikbaar om te ondersteunen bij hulpvragen in Velp.

De dienst in Grave begint altijd met een overdracht, waarna de autosleutels, de sleutels voor de woningen en de telefoon worden gepakt.”

Vrijdagavond

23.45 uur

”We zijn inmiddels bezig met de cliëntenzorg hier in Grave. We hebben een verpleegtechnische handeling uitgevoerd en een cliënt met de tillift naar bed gebracht.

Nu er geen ongeplande zorgvragen zijn in Grave, is onze collega net met de nachtdienstauto naar Velp gereden. Daar hebben we samen de overdracht gedaan als nachtzorgteam.

Vannacht werken we de vaste rondes af in Grave en reageren daarnaast op ongeplande zorgvragen.

En dat was het voor onze take-over van de Nachtzorg! We hopen dat jullie een duidelijker beeld hebben gekregen van ons werk en de afwisselende taken en verantwoordelijkheden die bij de Nachtzorg komen kijken.”

Vrijdagavond

23.45 uur

”We zijn inmiddels bezig met de cliëntenzorg hier in Grave. We hebben een verpleegtechnische handeling uitgevoerd en een cliënt met de tillift naar bed gebracht.

Nu er geen ongeplande zorgvragen zijn in Grave, is onze collega net met de nachtdienstauto naar Velp gereden. Daar hebben we samen de overdracht gedaan als nachtzorgteam.

Vannacht werken we de vaste rondes af in Grave en reageren daarnaast op ongeplande zorgvragen.

En dat was het voor onze take-over van de Nachtzorg! We hopen dat jullie een duidelijker beeld hebben gekregen van ons werk en de afwisselende taken en verantwoordelijkheden die bij de Nachtzorg komen kijken.”