Zoek

‘Ik ben in korte tijd enorm gegroeid bij Dichterbij’

Fleur Vermeulen (20) liep als student Maatschappelijke Zorg stage bij Dichterbij. Nog voordat zij haar diploma ontving, had zij al een contract op zak. Sinds die tijd werkt ze als begeleider bij een dagbesteding én een woonlocatie. Een ideale combinatie, vindt ze. ‘Elke dag is anders en ik kijk er elke dag naar uit om weer aan het werk te gaan!’

“Maatschappelijke zorg is een brede opleiding waarmee je bijvoorbeeld ook in de ouderenzorg of het welzijnswerk aan de slag kunt. Maar ik wist al op jonge leeftijd dat ik in de gehandicaptenzorg wilde werken. Ik vind het fijn om er voor mensen te kunnen zijn, contact te maken, hen te ondersteunen. Ik was dan ook dolblij dat ik voor mijn eerste stage aan Dichterbij gekoppeld werd. Ik heb een jaar bij dagbesteding De Duizendpoten gewerkt en vond het er vanaf dag één geweldig. Het is precies waar ik van droomde.”

Anne en Fleur

Afwisselend

“In het laatste jaar van mijn opleiding heb ik nog een jaar stage gelopen bij Dichterbij, deze keer als woonbegeleider van een groep jongeren. Dat beviel me opnieuw heel erg goed. En ook de organisatie was tevreden. Nog voordat ik afgestudeerd was, kreeg ik een vast contract aangeboden als ondersteunend begeleider bij de dagbesteding én de woonlocatie. Die afwisseling vind ik fijn.”

Grote glimlach

De dagbestedingslocatie bevindt zich in een zorgcentrum waar we allerlei taakjes uitvoeren. We verschonen de bedden, halen vuilnis op, verzorgen de koffie voor verschillende activiteitenclubjes, stellen de cadeaupakketjes samen voor de kienmiddagen. De cliënten, in de leeftijd van 25 tot 50 jaar, hebben bijna allemaal hun vaste taken die ze met heel veel zorg en liefde doen. Het is mooi om te zien hoe ze aan het einde van de dag met een grote glimlach naar huis gaan als ze hun klusjes weer geklaard hebben.”

Fijne plek

“Bij de woonlocatie waar ik werk helpen we jongvolwassenen met een licht verstandelijke beperking zo zelfstandig mogelijk te wonen in hun eigen studio. We zijn altijd in de buurt om ondersteuning te bieden waar nodig. Dat is soms best een uitdaging, want de zelfstandigheid waar zij behoefte aan hebben, brengt ook weleens frustratie met zich mee. Niet alles kan, niet alles lukt in een keer, maar we proberen het stap voor stap. Fijn om hen zo in hun ontwikkeling te kunnen ondersteunen.”

Fleur en Anne

Fleur over cliënt Anne (28)

“Anne en ik hebben een goede band met elkaar. We kletsen en lachen heel wat af. Maar Anne komt ook bij me als ze iets lastig vindt of om haar hart even uit te storten. Het voelt goed dat ik haar dat vertrouwen kan bieden.

Anne werkt vol trots in het zorgcentrum, waar ze de bedden voor haar rekening neemt. Omdat haar kortetermijngeheugen beschadigd is, maakt een van de medewerkers altijd een briefje voor haar met de kamernummers en de taakjes die ze daar kan doen. Zo weet ze precies wat er van haar verwacht wordt en kan ze afvinken wat ze gedaan heeft. Daar geniet ze enorm van.

Anne woont nu nog thuis, maar gaat eind dit jaar met tien vriendinnen in een woongroep wonen, hier in de buurt, opgezet door hun ouders. Die locatie is nu in aanbouw. Anne gaat er geregeld langs om foto’s te maken. ‘Fleur, kijk dan!’ Ze kan echt niet wáchten. Heerlijk om haar zo blij te zien.”

Stevig in mijn schoenen

“Ik ben enorm gegroeid bij Dichterbij. Ik was best wel onzeker toen ik hier voor het eerst kwam, durfde niet veel te vragen en vond het spannend om zelf beslissingen te nemen. Ik ben vaak jonger dan de cliënten, zouden ze mij wel serieus nemen? Gelukkig kwam ik in een heel fijn en warm team terecht. ‘Je kunt ons alles vragen’, zeiden mijn collega’s. ‘En je bent hier om te leren, fouten maken mag.’ Zij hebben me ontzettend goed geholpen om mijn draai te vinden.

Ik sta inmiddels veel steviger in mijn schoenen, durf mijn ideeën te delen en mijn eigen keuzes te maken. Voor de cliënten ben ik ‘gewoon’ een van hun begeleiders. Ze accepteren me volledig in die rol. Leuk dat ik deze ervaring nu op mijn beurt aan nieuwe stagiairs kan meegeven.”

Vertrouwen

“Het allermooiste aan mijn werk vind ik het contact met cliënten en de vertrouwensband die we met elkaar opbouwen. De uitdaging zit ‘m erin dat alle cliënten een ander verstandelijk niveau hebben en een andere fase van hun ontwikkeling doormaken. 

Het is daarom belangrijk altijd te blijven kijken wie je voor je hebt, waar iemand behoefte aan heeft en hoe je daarin kunt ondersteunen. Dat loopt niet altijd soepel. Cliënten hebben weleens een slecht humeur, ik maak weleens een verkeerde inschatting; niets menselijks is ons vreemd. Maar linksom of rechtsom komen we er samen wel uit, daar durf ik inmiddels wel op te vertrouwen.”

Zo ziet een werkdag als woonbegeleider van Fleur eruit

7.00 uur

Ik begin de dagdienst achter de laptop met het lezen van de rapportages. De nachtzorg belt voor een korte overdracht. Ik bekijk de agenda om te zien hoe laat ik bij welke cliënt moet zijn. Tijd om aan de slag te gaan.

7.30 uur

Ik ga bij de studio’s langs om cliënten te wekken zodat zij op tijd klaar zijn om naar hun dagbesteding te gaan. Bij de een maak ik alleen een praatje, bij de ander maak ik vlechten in het haar.

9.30 uur

De meeste cliënten zijn naar dagbesteding; een enkeling heeft vandaag vrij. Met mijn collega ben ik altijd in de gezamenlijke keuken te vinden. Cliënten die dat leuk vinden komen langs om even te kletsen, een spelletje te spelen of lopen mee naar het dorp voor een paar boodschappen.

14.30 uur

De collega’s van de avonddienst arriveren. We spreken de dag en eventuele bijzonderheden door, waarna zij het overnemen en de dagdienst erop zit.

16.00 uur

Samen met een paar bewoners die vandaag vrij waren of al thuis zijn gaat de kookdienst aan de slag in de keuken. Cliënten hebben een eigen keukentje, maar de meesten schuiven ’s avonds graag aan voor een gezamenlijke maaltijd. Wel zo gezellig!

16.30 uur

Als iedereen weer thuis is, staat er wat te drinken klaar. Cliënten trekken zich even terug in hun eigen woonkamer of komen naar de keuken om te vertellen over hun dag.

18.00 uur

Na het eten helpen de cliënten met de afwas en het opruimen van de keuken. We betrekken hen zo veel mogelijk bij het reilen en zeilen in en rondom de woningen.

19.30 uur

Tijd voor contactmomenten. Elke cliënt heeft dat op een vast tijdstip. We gaan dan bij hen in de studio langs, maken een praatje over de dag, geven medicatie en doen een dagelijks klusje. We werken bijvoorbeeld de afwas samen weg, vouwen de was of wassen de haren.

12.30 uur

Alle cliënten zijn in hun eigen studio en maken zich klaar om lekker te gaan slapen. De avonddienst komt gedag zeggen, waarna de nachtzorg op afstand de begeleiding overneemt.

Neem contact op

Weet je nog niet precies wat jij wilt, maar wil je wel graag de mogelijkheden bespreken? Neem gerust contact met ons op via 088-7540000 of info@dichterbij.nl. We horen graag van je!

Geen vacature missen?

We houden je graag op de hoogte van nieuwe vacatures. Laat ons weten waar je voorkeur ligt, dan ontvang je de passende vacatures direct in je mailbox.