Bernie is centralist bij de zorgcentrale. Ze staat een week lang aan het roer van ons instagramkanaal. “Mijn werk doe ik niet alleen. We zijn een hecht team. Daarom heb ik al mijn collega’s geïnterviewd”, zegt Bernie.
Bernie trapt af met haar directe collega’s. De centralisten. Ze spreekt met Elise en Daniëlle.
Hoe ziet het werk eruit?
“In één woord: afwisselend! Het is lastig om kort uit te leggen wat we allemaal doen, maar we zullen een poging wagen. Elise en Danielle werken alleen ’s nachts, Bernie alleen overdag. In de nacht gebeurt er van alles. We luisteren waar nodig en gewenst naar geluiden in de woningen. Dat gaat altijd in overleg met de persoonlijk begeleider en de verwanten. Vanzelfsprekend staan in een dergelijk gesprek onderwerpen als veiligheid, eigen regie, optimale bewegingsvrijheid en privacy centraal. We werken nauw samen met de nachtzorg. Daarnaast komen er soms meldingen binnen die we oppakken. Dat kan van alles zijn. Cliënten kunnen ons ook oproepen. Soms maken we een praatje met een cliënt op afstand. Overdag werkt het hetzelfde. Dan overleggen we vooral met de woonbegeleiding, DVC en gedragsdeskundigen.”
Wat is jullie hoofdtaak binnen de Zorgcentrale?
“Het op afstand ondersteunen van mensen met een verstandelijke beperking.”Wat maakt het werk zo leuk?“De afwisseling. Elke dag en elke nacht is anders. De basis van het werk is natuurlijk hetzelfde, maar iedere nacht gebeuren er weer andere dingen.”
Als jullie de Zorgcentrale mocht beschrijven in een zin, hoe zou die zin zijn?
“De extra oren en ogen van Dichterbij, 24 uur per dag, 7 dagen per week. Lekker slapen, wij waken. Een leuk en divers team en afwisselend werk!”
Bernie spreekt met het team van de servicedesk.
Wat is jullie hoofdtaak binnen de Zorgcentrale?
“Als Servicedesk medewerker nemen wij alle veranderingen aan die betrekking hebben op de zorgvraag van de cliënt via Domotica. Wijzigingen met betrekking op een cliënt, maar ook over bijvoorbeeld een woning. Op deze manier zorgen we ervoor dat een centralist de juiste informatie heeft over een cliënt en de woning zodat een melding snel en goed doorgegeven kan worden aan de juiste zorgcollega.”
Wat maakt jullie werk zo leuk?
“De variatie! De ene dag heb je met een grote verhuizing te maken. De andere dag zijn het allemaal kleine wijzigingen. Het is soms hollen of stilstaan.”
Als je de Zorgcentrale mocht beschrijven in een zin, hoe zou die zin zijn?
“Wij staan dag en nacht voor je klaar!”
Eric Kimman is functioneel coördinator zorgdomotica ICT. Hij adviseert over technische toepassingen en realiseert deze ook.
Wat is jouw hoofdtaak binnen de Zorgcentrale?
“Er voor zorgen dat het overeengekomen zorgarrangement op technisch vlak wordt gerealiseerd, beheerd en onderhouden. Altijd in afstemming met de collega’s en leveranciers.”
Wat maakt het werk zo leuk?
“Met name het afwisselend karakter van de werkzaamheden, de interactie met collega’s en leveranciers maakt het werk leuk. Geen dag is hetzelfde.”
Als je de Zorgcentrale mocht beschrijven in een zin, hoe zou die zin zijn?
“De Zorgcentrale is een onmisbare schakel binnen de 24 uurs zorgketen. Alle arrangementen zijn maatwerk. We leveren een belangrijke bijdragen aan het welzijn en de veiligheid van de cliënt.”
Jos Duijnstee is beleidsadviseur Zorg op Afstand. Hij zorgt dat de zorgcentrale blijft door ontwikkelen.
Wat is jouw hoofdtaak binnen de Zorgcentrale?
“Mijn werk speelt zich af in verleden, heden en toekomst. De zorgcentrale is een relatief jong en specialistische onderdeel van de 24 uurs zorgketen. Er is in het korte verleden veel geïnvesteerd om het technische veilig en efficiënt met het organisatorische te verbinden. Met de kennis daarover kan ik op tal van vlakken ondersteunen. De toekomst houdt verband met ontwikkeling van snelheid en doelgerichtheid van zorg op afstand. Nieuwe (vooral data) techniek lijkt daarbij veelbelovend. Samen met collega’s onderzoeken we hoe we straks nóg betere zorg kunnen leveren.”
Wat maakt het werk zo leuk?
“Innoveren zit niet in techniek. Dat is een niet onbelangrijk gereedschap, maar het is de mens en de organisatie die bepaald of iets een innovatie is; of iets wezenlijk bijdraagt. Zorg op afstand is een innovatie en data gestuurde zorg beloofd dat te worden.”
Als je de Zorgcentrale mag beschrijven in een zin, hoe zou die zin zijn?
“De motor van zorg op afstand.”
Lucyna Plesniak werkt als informatieanalist domotica bij de zorgcentrale. Ze is verantwoordelijk voor het tot stand brengen van de informatievoorziening binnen de 24 uur zorgketen en het zorgen dat informatiebehoefte binnen de zorgcentrale geïnventariseerd en geanalyseerd wordt en vervolgens vertaald naar de gewenste vorm van informatieproducten.
Wat is jouw hoofdtaak binnen de Zorgcentrale?
“Dat de stakeholders, bijvoorbeeld de dienstverleningscoördinator zorg op afstand (DVC) en DVC wonen, voorzien worden van de juiste informatie om de processen zoals het proces met betrekking tot zorgarrangement, waar nodig, bij te kunnen sturen. Zo blijft kwaliteitsverbetering continu onder de aandacht.”
Wat maakt het werk zo leuk?
“Wat mijn werk ook zo leuk maakt, is dat ik door middel van data ook indirect bij kan dragen aan de nachtrust van de cliënten van Dichterbij. De samenwerking met fijne collega’s bij de zorgcentrale voegt ook veel aan mijn werkplezier toe.”
Als je de Zorgcentrale mocht beschrijven in een zin, hoe zou die zin zijn?
“Zorgcentrale is in mijn beeld een extra paar ogen en oren.”
Luuk Duijnstee is functioneel beheerder Zorgdomotica ICT.
Wat is jouw hoofdtaak binnen de Zorgcentrale?
“Onze hoofdtaak is het ondersteunen van gebruikers van het Viedome platform en aanvragers adviseren in het gebruik van zorgdomotica.”
Wat maakt het werk zo leuk?
“Het goed toepassen van de juiste zorgdomotica, zodat de cliënt 24 uur per dag een veilig en gerust gevoel heeft.”
Als je de Zorgcentrale mocht beschrijven in een zin, hoe zou die zin zijn?
“Centrale plek binnen Dichterbij waar het inzetten en gebruiken van zorgdomotica samen komt.”
Het team DVC Zorg op Afstand zorgt ervoor dat de 24-uurs ketenzorg onder de aandacht komt bij alle disciplines die betrokken zijn bij een cliënt.
Hoe ziet jullie werk eruit?
“Samen kijken we wat de cliënt nodig heeft met als uitgangspunt dat de cliënt centraal staat. We werken veel samen met de DVC van de woning, de regiebehandelaar en de nachtzorg. Maar ook de centralist speelt hierin een belangrijke rol! Zo is iedereen die betrokken is in de 24 uur van de cliënt aanwezig, want het leven van de cliënt speelt zich niet alleen maar af in een avond- of ochtenddienst. En wat er overdag gebeurt heeft effect op de nacht, maar ook andersom. Als je zelf een nacht slecht hebt geslapen kun je ook minder aan gedurende de dag.”
Wat is jullie hoofdtaak binnen de Zorgcentrale?
“Het helder krijgen van de zorgvraag van de cliënt waarop de beluistering van de cliënt op een goede wijze wordt weggezet. Specifiek met nachtrust voor ogen. Dit is altijd maatwerk. Hierdoor kunnen de centralisten gericht de bewaking uitvoeren van de cliënt. Maar dit werkt ook andersom, de centralisten weten heel veel. Hun bemerken ook dat een zorgvraag verandert van een cliënt, hierin zoeken we altijd de samenwerking om de beste zorg te geven aan cliënten.”
Wat maakt het werk zo leuk?
“Ons werk is divers, de cliënten kunnen onderling zo verschillen qua zorgvraag waardoor we op zoek gaan naar maatwerk. Los van de systeemwereld en op zoek naar eigen regie voor de cliënt. Je leert van elkaar waardoor onze horizon ook verbreed wordt. Het afpellen van de zorgvragen, het onderzoeken naar de slaap van de cliënt maar ook de samenwerking onderling! Het is een fijne club om werkzaam te zijn.”
Als je de Zorgcentrale mocht beschrijven in een zin, hoe zou die zin zijn?
“Een gespecialiseerd team dat met behulp van domotica 24 uur per dag, 7 dagen per week op afstand voor onze cliënten zorgt.”