Zoeken

Suzan is orthopedagoog (gedragsdeskundige)

Suzan Dekkers is al sinds 2006 in dienst bij Dichterbij. De eerste anderhalf jaar werkte ze als begeleider en leerde ze de organisatie en cliënten goed kennen. Daarna is ze als orthopedagoog aan de slag gegaan. ”Een prachtbaan.”

“Als orthopedagoog / gedragsdeskundige ben ik betrokken bij een aantal woonlocaties voor jongvolwassenen. Samen met de manager, dienstverlenend coördinator (dvc’er) en begeleiders van die groepen denk ik vanuit mijn expertise mee over wat er in de dagelijkse praktijk gebeurt. Bijvoorbeeld als zij opmerken dat een cliënt plots slecht slaapt, niet meer aan tafel wil mee-eten of zich steeds op de eigen kamer terugtrekt. Wat is de reden van dat veranderde gedrag? Om tot een antwoord te komen voer ik veel gesprekken: met begeleiders, ouders, medewerkers van de dagbesteding, met school. En met de cliënt als dat gaat, maar zij kunnen niet allemaal zelf goed duidelijk maken wat er aan de hand is.”

Maatwerk

“Is er een medische oorzaak voor het veranderde gedrag? Is er iets gebeurd in de groep, het gezin of de omgeving? Is er iets veranderd in het dag- of weekprogramma? Hoe is de communicatie hierover verlopen? Ik stel veel vragen om tot de kern te komen. Soms is aanvullende diagnostiek nodig om beter zicht te krijgen op de basisbehoeften van de cliënt. Altijd kijk ik samen met betrokkenen naar de onderliggende behoeften: voelt een cliënt zich fysiek veilig, stemmen we voldoende af op diens emotionele behoeften? Dit doen we vanuit onze visie, Triple-C (Cliënt-Coach-Competentie). Waar nodig betrek ik hierbij ook andere professionals.

Vaak kijkt bijvoorbeeld een logopedist met mij en het team mee. Wat begrijpt deze cliënt? Hoe kunnen we het beste met elkaar communiceren? Aan welke signalen kunnen we zien dat een cliënt spanning aan het opbouwen is? Wat heeft hij of zij dan nodig om te gaan delen? Dat verschilt per persoon. Ook dat vind ik heel leuk en interessant aan mijn werk.”

Orthopedagoog gehandicaptenzorg gedragsdeskundige

Samen sparren

“Gedragsverandering gaat vaak in kleine stapjes. Ik vraag een team regelmatig om, zeg, twee weken gedetailleerd bij te houden hoe het met een cliënt gaat en welke verandering de begeleiders zien. Dat is leerzaam voor ons allemaal; met elke casus doet ook het team meer expertise op. Hoe langer we samenwerken, hoe meer we sparringpartners worden.

Ik buig me met de teams overigens niet alleen over problemen, maar juist ook over ontwikkelvragen. Wat heeft een cliënt nodig om zelfstandig op de fiets naar de dagbesteding te gaan, zelf een pinpas te beheren, een eigen voordeursleutel op zak te hebben? Die alledaagse zaken betekenen vaak heel veel voor ze. Mooi om daaraan bij te dragen. Al komen er ook weleens dilemma’s bij kijken.

Cliënten die een eigen mobiele telefoon krijgen bijvoorbeeld, hebben ineens toegang tot websites en apps waarvan ze niet kunnen overzien wat naast het plezier de risico’s zijn. Als gedragsdeskundige denk ik ook mee hoe we dat in goede banen kunnen leiden en een balans kunnen vinden die zowel hun vrijheid als veiligheid garandeert.”

Gevarieerd werk

“Naast mijn rol als gedragsdeskundige heb ik een aantal interessante neventaken, zoals de werkbegeleiding van nieuwe collega’s en de individuele begeleiding van cliënten. Ook ben ik lid van het kennisnetwerk Kind en Jeugd van Dichterbij; dat is een team van specialisten aan wie collega’s, verwanten en andere zorgprofessionals advies kunnen vragen. Verder draai ik samen met de arts VG eens per twee weken poli voor externe patiënten en draai ik zes keer per jaar mee op de Down-poli voor kinderen en jongeren in het ziekenhuis in Boxmeer. Mijn werk is heel gevarieerd. Superleuk.”

Jarenlang betrokken

“De cliënten staan centraal, maar het grootste deel van mijn tijd ben ik in gesprek en overleg met managers, begeleiders en behandelaars – denk aan onder andere de logopedist, arts VG, casemanager, muziektherapeut, fysiotherapeut en diëtist. Gezamenlijk werken we het beleid uit voor de cliënt.

De overleggen met de teams zijn meestal bij de groepslocatie. Vaak ga ik wat eerder of blijf ik nog even hangen voor een kop koffie en een praatje met de cliënten zodat ik ook zelf kan zien en horen hoe het met ze gaat. We kennen elkaar goed. Ik werk nu zeventien jaar bij Dichterbij en ben soms al jarenlang betrokken bij hun levens. Dat vind ik zó bijzonder.”

Wil jij net als Suzan ook een verschil maken in het leven van mensen met een verstandelijke beperking? Maak werk van je talent als orthopedagoog bij Dichterbij.

Compleet plaatje

“Zeventien jaar, dat is al best een tijd hè. Maar ik heb me nog geen dag verveeld bij Dichterbij. Ik heb altijd volop de ruimte gekregen om me te ontwikkelen. Zo heb ik de tweejarige opleiding tot orthopedagoog generalist gedaan, een basisopleiding EMDR en schematherapie en meerdere trainingen (Soft skills, Sterk Staan, LVB-gespreksvoering).

Verder vind ik het heel prettig dat ik baas ben over mijn eigen agenda. Op de dagen dat ik mijn kinderen naar school breng, begin ik iets later en werk ik wat langer door; dat is geen enkel probleem.

En dat ik leuke collega’s heb met wie ik heel fijn samenwerk, maakt het plaatje compleet. Allemaal willen we het beste voor onze cliënten. Daar met elkaar aan werken, elkaar versterken en samen succesjes boeken is en blijft geweldig.”

orthopedagoog gehandicaptenzorg

Een dag in het leven van een orthopedagoog

9.00-10.00 uur

Ik start de dag met de werkbegeleiding van een collega die in opleiding is tot orthopedagoog-generalist. We nemen enkele casussen door en bespreken vragen, twijfels en successen.

10.00-11.00 uur

Driekhoeksoverleg met de manager en dvc’er van een van de locaties waarbij ik betrokken ben. Hoe gaat het op de groep, hoe gaat het met het team, hoe gaat het met de cliënten?

11.00-12:00 uur

In gesprek over een cliënt met het team van de dagbesteding, samen met de persoonlijk begeleider van de client. We spreken het beleid door en kijken of er aanpassingen nodig zijn.

12.00-12:30 uur

Ik neem een half uurtje om mijn mail te checken en beantwoorden.

12.30-13:00 uur

Gezellig lunchen met collega’s.

13.00-14.30 uur

Ik sluit aan bij een van de teams voor hun zorginhoudelijk overleg. Ik heb samen met de persoonlijk begeleider een voorbereiding gedaan en we nemen het team mee in wat we voor deze cliënt willen bereiken en hoe we dat voor ogen hebben. Ik geef theoretische uitleg of onderbouwing. Wat kan het team doen? Hoe kan een dvc’er daarop coachen?

14.30-15:30 uur

Beleidsoverleg met mijn collega’s van het Kennisnetwerk Kind en Jeugd.

15.30-16.30 uur

Leuk, even langs bij de woningen. Cliënten komen terug van de dagbesteding. Een mooi moment om even aan te sluiten voor een kopje koffie en een gesprekje met een van de cliënten die sinds kort een eigen telefoon heeft. Hoe bevalt dat? Gaat het goed?

16.30-17:30 uur

Het laatste uurtje werk ik een verslag uit of bereid ik een overleg van morgen voor.     

Neem contact op

Weet je nog niet precies wat jij wilt, maar wil je wel graag de mogelijkheden bespreken? Neem gerust contact met ons op via
088-7540000 of info@dichterbij.nl. We horen graag van je!

Geen vacature missen?

We houden je graag op de hoogte van nieuwe vacatures. Laat ons weten waar je voorkeur ligt, dan ontvang je de passende vacatures direct in je mailbox.